Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄Αθήνας δια της υπεύθυνης Πολιτιστικών Θεμάτων και η Δημοτική Βιβλιοθήκη Ηλιούπολης συνδιοργανώνουν Διαδικτυακή Λέσχη Ανάγνωσης – Βιωματικό Σεμινάριο, για το ρόλο του εκπαιδευτικού στην καλλιέργεια του παιδιού-αναγνώστη, με τίτλο: «Δεν μου αρέσει το διάβασμα!»
Το Βιωματικό σεμινάριο θα απασχολήσει 50 εκπαιδευτικούς.
Θα γίνει προσέγγιση της έννοιας της ανάγνωσης και των τρόπων καλλιέργειας αναγνωστικών συνηθειών, θα ερευνηθεί η δημιουργία διαδρομών ανάγνωσης στην τάξη, θα συζητηθούν οι διάφορες κατηγορίες παιδιών-αναγνωστών και οι αναγνωστικές προτάσεις που μπορούμε να τους κάνουμε, καθώς και οι τρόποι αξιοποίησης της βιβλιοθήκης του σχολείου αλλά και του Δήμου. Στόχος είναι, στο τέλος του σεμιναρίου, οι εκπαιδευτικοί να έχουν διευρύνει τις γνώσεις τους για την παιδική ανάγνωση και να έχουν καλλιεργήσει αναγνώστες με καθημερινές αναγνωστικές συνήθειες που θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν την ανάγνωση βιβλίων δια βίου.
Σχεδιασμός και υλοποίηση του προγράμματος: Ειρήνη Βοκοτοπούλου, κοινωνιολόγος, π. συνεργάτης της Εθνικής Βιβλιοθήκης, υπεύθυνη ιστοσελίδας προώθησης της ανάγνωσης www.bookbook.gr
* Θα πραγματοποιηθούν 5 διαδικτυακές συναντήσεις, στις 3, 10, 24 Νοεμβρίου, 1 και 8 Δεκεμβρίου, ημέρα Τετάρτη, και ώρες 19.00-21.00.
* Προτεραιότητα έχουν οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται στα σχολεία του Δήμου Ηλιούπολης και στη συνέχεια των όμορων Δήμων. Επίσης όσοι/ες έχουν την πρόθεση να υλοποιήσουν πολιτιστικό πρόγραμμα σχετικό με τη Λογοτεχνία ή τη Φιλαναγνωσία.
* Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να δεσμευτούν ότι θα παρακολουθήσουν το σύνολο των συναντήσεων, απαραίτητη προϋπόθεση για την παροχή βεβαίωσης.
* Οι εκπαιδευτικοί θα πληροφορηθούν τη συμμετοχή τους στο email που έχουν δηλώσει στην ηλεκτρονική φόρμα, την Δευτέρα 1/11, καθώς και από την ιστοσελίδα της Διεύθυνσης Π.Ε. Α΄ Αθήνας, όπου θα αναρτηθεί κατάλογος. Στο e-mail που θα λάβουν θα περιλαμβάνεται ο σύνδεσμος για την παρακολούθηση.
Για πληροφορίες, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να απευθυνθούν στην υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας, κα Καλλιόπη Κύρδη (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., τηλέφωνο: 210 5201000).
Πρόγραμμα Βιωματικού Σεμιναρίου:
1η συνάντηση: Σύντομη ιστορική αναδρομή στην παιδική ανάγνωση και στα παιδιά αναγνώστες. Τα είδη της ανάγνωσης.
Γύρω στα τέλη του 18ου αιώνα και κυρίως το 19ο αιώνα τα παιδιά διαμορφώνουν μια ειδική κατηγορία αναγνωστών. Από τις ιστορίες με ηθικοπλαστικά διδάγματα μέχρι τη σημερινή αντισυμβατική προσέγγιση θεμάτων στα παιδικά βιβλία η απόσταση είναι μεγάλη και ακολουθεί την αναγνώριση της παιδικής ηλικίας ως καθοριστικής στην ανάπτυξη του ανθρώπου.
2η συνάντηση: Οι ηλικιακές κατηγορίες και η παιδική ανάγνωση.
Κάθε ηλικιακή κατηγορία έχει τις δικές της αναγνωστικές ανάγκες, όμως υπάρχουν βιβλία που απευθύνονται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας αλλά και σε έφηβους. Ποια είναι τα γενικά χαρακτηριστικά της κάθε ηλικιακής κατηγορίας αλλά και ο ρόλος που παίζουν στη διαμόρφωση των αναγνωστικών συνηθειών άλλοι παράγοντες, όπως η συναισθηματική ανάπτυξη και το κοινωνικό περιβάλλον.
3η συνάντηση: Κατηγορίες αναγνωστών και τρόποι προσέλκυσής τους.
Κάθε παιδί είναι ένας διαφορετικός αναγνώστης και υπάρχει η μαγική όσο και δύσκολη στιγμή που δίνει κανείς το κατάλληλο βιβλίο στο σωστό παιδί, τη σωστή στιγμή. Πώς κατανοούμε τις ανάγκες, τις ικανότητες και τις αναζητήσεις του κάθε παιδιού.
4η συνάντηση: Κατηγορίες παιδικών βιβλίων και τρόποι ανάδειξής τους (α’ μέρος).
Τα παιδικά βιβλία γνώσεων: Διαβάζουμε με τον ίδιο τρόπο ένα βιβλίο λογοτεχνίας κι ένα βιβλίο γνώσεων; Τα βιβλία γνώσεων είναι το κλειδί για την εισαγωγή του παιδιού στην έννοια της έρευνας. Ποιοι είναι οι στόχοι τους και τα χαρακτηριστικά τους.
5η συνάντηση: Κατηγορίες παιδικών βιβλίων και τρόποι ανάδειξής τους (β’ μέρος).
Τα βιβλία μυθοπλασίας. Σ’ αυτή την κατηγορία βιβλίων περιλαμβάνονται οι εικονογραφημένες ιστορίες (Picture books) αλλά και τα βιβλία ποίησης, οι σύντομες ιστορίες και τα κόμικς. Τα κλασικά μυθιστορήματα, αλλά και οι διασκευές ή αποδόσεις.
Τα θέματα των συναντήσεων ενδέχεται να τροποποιηθούν ανάλογα με τις ανάγκες των εκπαιδευτικών, όπως θα προκύπτουν με την εξέλιξη του Σεμιναρίου. Στους /τις εκπαιδευτικούς θα δοθεί σχετική βιβλιογραφία.