Ανοίγει ο δρόμος για την άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς με τροπολογία που κατατέθηκε το βράδυ της Τετάρτης στο νομοσχέδιο για τον νέο τρόπο έκδοσης των οικοδομικών αδειών -το οποίο ψηφίστηκε στη Βουλή- το υπουργείο Περιβάλλοντος άναψε το πράσινο φως για την κυκλοφορία στους δρόμους των δύο πόλεων πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων νέας γενιάς.
Η πετρελαιοκίνηση των ΙΧ αυτοκινήτων ήταν απαγορευμένη από το 1991.
Τα πετρελαιοκίνητα θα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένες απαιτήσεις ανώτατων ορίων εκπομπών καυσαερίων, οι οποίες θα οριστούν με κοινή απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος και Μεταφορών.
Αναλυτικά, το τρίτο και τέταρτο εδάφιο του άρθρου 26 τροποποιούνται ως εξής:
«Η παρούσα ρύθμιση δεν εφαρμόζεται για περιοχές των Νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης εφόσον η τεχνολογία τους δεν πληροί εκ κατασκευής, κατ' ελάχιστον, συγκεκριμένες απαιτήσεις ανώτατων ορίων εκπομπών καυσαερίων, οι οποίες καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών ΠΕΚΑ και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Με την παραπάνω απόφαση καθορίζονται επίσης τα ακριβή γεωγραφικά όρια των ανωτέρων περιοχών, οι όροι και προϋποθέσεις χορήγησης αδειών κυκλοφορίας καθώς και οι όροι κυκλοφορίας και άλλα σχετικά μέτρα αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης».
Η άρση αφορά και στα επαγγελματικά οχήματα έως 4 τόνους.
Η απόφαση σημαίνει ότι όσα οχήματα είναι εφοδιασμένα με τους νέους ντίζελ κινητήρες τεχνολογίας «Euro 5 ή 6» θα μπορούν πλέον να κυκλοφορούν ελεύθερα.
Και στις δύο κατηγορίες οι εκπομπές μικροσωματιδίων είναι σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με τους αντίστοιχους βενζινοκινητήρες. Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, ο ντίζελ κινητήρας παράγει ελάχιστο μονοξείδιο του άνθρακα.
Επιπλέον, με τα νέα φίλτρα που χρησιμοποιούνται έχουν μειωθεί δραστικά οι εκπομπές μικροσωματιδίων.
Ο ντίζελ κινητήρας είναι πιο οικονομικός σε σχέση με τον βενζινοκινητήρα, στην κατανάλωση καυσίμων, έως και 30% περίπου, έχει ισχυρή ροπή και αντοχή, ενώ εκπέμπει μέχρι και 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα.
Τα τέλη κυκλοφορίας είναι χαμηλότερα έως 50%, ενώ το κόστος χρήσης είναι αρκετά μικρότερο, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να αποσβεσθεί πολύ γρήγορα το υψηλότερο κόστος αγοράς.
Οι ντιζελοκινητήρες «Euro 5» και «Euro 6» θεωρούνται αρκετά πιο καθαροί σε σχέση με τους αντίστοιχους κινητήρες με βενζίνη.
Από το 2014 θα ισχύει η μετάβαση στον «Euro 6».
Από την άλλη πλευρά, έχει υψηλότερο κόστος κατασκευής και λειτουργίας, ενώ προβληματικό θεωρείται το ότι έχει να κάνει με τις εκπομπές οξειδίων του θείου.
Με την ίδια απόφαση αναμένεται να προσδιοριστεί και ο «Πράσινος Δακτύλιος», εντός του οποίου θα κινούνται τα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, οι όροι και οι προϋποθέσεις χορήγησης των αδειών κυκλοφορίας, καθώς και τα άλλα μέτρα για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Εξετάζεται να τεθεί το όριο των 135-140 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο στις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα για τα καινούργια οχήματα με άδεια κυκλοφορίας από το 2009 και μετά, τα οποία θα κυκλοφορούν ελεύθερα μέσα στον «Πράσινο Δακτύλιο».
Για τα παλαιότερης τεχνολογίας οχήματα θα τεθούν περιορισμοί στην κυκλοφορία τους και ίσως ισχύσει το μέτρο των μονών - ζυγών όπως σήμερα.
Επιφυλάξεις από τις περιβαλλοντικές οργανώσεις
Παρά τις αλλαγές στην τεχνολογία, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις διατηρούν ισχυρές επιφυλάξεις για την πετρελαιοκίνηση.
Σύμφωνα με την Greenpeace:
1) Η πετρελαιοκίνηση εξακολουθεί να υστερεί περιβαλλοντικά σύμφωνα με την πιο πρόσφατη ευρωπαϊκή νομοθεσία (Euro 5). Η νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία (Euro 5), προβλέπει τριπλάσια επιτρεπόμενα όρια εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx) για τους πετρελαιοκινητήρες σε σύγκριση με τα αντίστοιχα όρια των βενζινοκινητήρων.
2) Η στροφή προς την πετρελαιοκίνηση θα επιδεινώσει την ατμοσφαιρική ρύπανση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με πρόσφατα ευρωπαϊκά στοιχεία, η Ελλάδα κατέχει το τρίτο μεγαλύτερο ποσοστό (50%) σε σταθμούς με υπερβάσεις του ορίου ενημέρωσης στις συγκεντρώσεις όζοντος το καλοκαίρι του 2009. Η Ελλάδα ήταν επίσης η τέταρτη χώρα με τις περισσότερες ημέρες (160) στις οποίες σημειώθηκε υπέρβαση του μακροπρόθεσμου στόχου για την προστασία της ανθρώπινης υγείας.
Ενδεχόμενη άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης θα είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx), οι οποίες με τη σειρά τους θα προκαλέσουν την αύξηση των συγκεντρώσεων όζοντος στα δύο μεγάλα και ήδη επιβαρυμένα2 αστικά κέντρα της χώρας.
3) Δεν υπάρχει ικανός ελεγκτικός και κυρωτικός μηχανισμός στις περιπτώσεις παραβάσεων.
Σύμφωνα με το Τμήμα Αυτοκινήτων και Εξωτερικών Καύσεων της Δ/νσης Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης και Θορύβου (Δ.Ε.Α.Ρ.Θ.)5, 4 στα 10 αυτοκίνητα δεν διαθέτουν Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων, ενώ για τα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν πριν το 2002, η εικόνα που παρουσιάζεται είναι κακή πιθανότατα λόγω της παλαιότητας (χιλιομέτρων που έχουν διανύσει) και του ελλιπούς ελέγχου των καταλυτικών μετατροπέων κατά την αντικατάστασή τους.
Δυστυχώς, αυτή τη στιγμή κανείς δεν μπορείνα παρακολουθήσει και –πολύ λιγότερο- να εγγυηθεί μακροπρόθεσμα την καλή κατάσταση των πετρελαιοκινητήρων σε περίπτωση άρσης της απαγόρευσης, γεγονός που αναμένεται να οδηγήσει σε δραματική αύξηση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου.
4) Το αρχικό κόστος αγοράς και η κατανάλωση καυσίμου αυξάνονται, όσο βελτιώνονται οι περιβαλλοντικές επιδόσεις των πετρελαιοκινητήρων.
Ο έλεγχος των εκλυόμενων ρύπων (μέσω καταλυτών για τα οξείδια του αζώτου και ειδικών παγίδων για τα σωματίδια) έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της κατανάλωσης (έως και +10% για τους καταλύτες NOx και έως +5% για τις παγίδες σωματιδίων).
Η ενσωμάτωση τέτοιων τεχνολογιών στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα έχει επίσης ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους των οχημάτων. Εκτιμάται, για παράδειγμα, ότι η ενσωμάτωση παγίδων σωματιδίων σε ένα νέο αυτοκίνητο (για να πληρούνται οι στόχοι της νέας ευρωπαϊκής νομοθεσίας), συνεπάγεται αύξηση του κόστους κατά 150-800 ευρώ για τα ελαφρά οχήματα και 2.000-10.500 ευρώ για τα βαρέα.
Δημοσίευση 10/11/2011
[readon1 url="http://in.gr"]Πηγή: in.gr[/readon1]