Με μεγάλη επιτυχία το 3ο Γυμνάσιο Ηλιούπολης συμμετείχε κατά το σχολικό έτος 2019-2020 στη δράση ΚΑ1 / Μαθησιακή Κινητικότητα Προσωπικού Σχολικής Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ και υλοποίησε το σχέδιο υπό τον τίτλο «Καινοτόμο Σχολείο».
Στο πλαίσιο του σχεδίου «Καινοτόμο Σχολείο», έξι (6) εκπαιδευτικοί από το μόνιμο διδακτικό προσωπικό του σχολείου συμμετείχαν σε επιμορφωτικές δράσεις κατά τις επισκέψεις τους στην Φινλανδία, την Ισπανία και την Ιρλανδία. Ειδικότερα, πραγματοποιήθηκαν: α) Επίσκεψη της Διευθύντριας του σχολείου κ. Πατεράκη Ε. στο Ελσίνκι της Φινλανδίας, από τις 6/10/2019 έως τις 12/10/2019, και συμμετοχή στο πρόγραμμα “Structured Educational Visits to Schools/Institutes & Training Seminar in Finland” β) Επίσκεψη των εκπαιδευτικών κ. Ζεντέλη Ε. και κ. Κόσσυβα Σ. στη Βαλένθια της Ισπανίας, από τις 11/11/2019 έως τις 15/11/2019, και συμμετοχή στο πρόγραμμα “4 Tools for Innovative Education” γ) Επίσκεψη της εκπαιδευτικού κ. Σωτηριάδου Ελ. στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας, από τις 2/12/2019 έως τις 7/12/2019, και συμμετοχή στο πρόγραμμα “The 4 Cs: Creativity, Critical Thinking, Communication and Collaboration in Schools” δ) Επίσκεψη των εκπαιδευτικών κ. Μαρκεσίνη Α. και κ. Λέκκα Κ. στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας, από τις 16/12/2019 έως τις 21/12/2019, και συμμετοχή στο πρόγραμμα “Student-centered classroom: Teachers as Promoters of Active Learning”.
Αντικείμενο του προγράμματος ήταν η εκπαίδευση σε καινοτόμους πρακτικές και μεθόδους που αποτελούν καταλύτη ανανέωσης και βελτίωσης της οργανωτικής διάστασης, της διδακτικής πράξης και της παιδαγωγικής λειτουργίας του σχολικού οργανισμού. Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν σχετικές διαλέξεις και παρουσιάσεις, να συμμετάσχουν σε βιωματικά εργαστήρια, να επισκεφτούν σχολεία και να γνωρίσουν το εκπαιδευτικό σύστημα άλλων κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να ανταλλάξουν απόψεις, προβληματισμούς και καλές πρακτικές με ομότιμούς τους από άλλες χώρες, να διαπιστώσουν τα σημεία σύνδεσης της κουλτούρας ενός λαού με την φιλοσοφία, τη δομή και τον τρόπο λειτουργίας του εκπαιδευτικού του συστήματος.
Μεταξύ των πολλαπλών και ποικίλων οφελών που προέκυψαν από το εν λόγω πρόγραμμα ήταν ο εμπλουτισμός του γνωστικού και παιδαγωγικού οπλοστασίου των συμμετεχόντων με καινοτόμα διδακτικά εργαλεία και η γνωριμία με καλές πρακτικές in vivo, ώστε αυτές να μπορούν με τρόπο απλό και εποικοδομητικό να εφαρμοστούν άμεσα στη διδακτική πράξη. Στρατηγικές που σχετίζονται με την ενεργητική και συνεργατική μάθηση, με την καλλιέργεια της δημιουργικότητας και της κριτικής σκέψης, με τη διαμόρφωση θετικού παιδαγωγικού κλίματος και την ενθάρρυνση της αυτενέργειας έγιναν αντικείμενο μελέτης και πρακτικής εφαρμογής από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς, οι οποίοι λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές των κεκτημένων γνώσεων και καλών πρακτικών τόσο εντός όσο και εκτός της σχολικής μονάδας του 3ου Γυμνασίου Ηλιούπολης. Παράλληλα, ενισχύθηκε η διαπολιτισμική συνείδηση και ο προσανατολισμός στην καλλιέργεια δεξιοτήτων που αποτελούν ζητούμενα της εκπαίδευσης του 21ου αιώνα. Πολύ σημαντική παράμετρος στάθηκε η συνεργασία και η ανταλλαγή απόψεων με Ευρωπαίους ομότιμους, μέσα από την οποία δημιουργήθηκε μια δεξαμενή πρακτικών ιδεών και θετικών προσεγγίσεων, καθώς και ένα δίκτυο με ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας για μελλοντική σύμπραξη σχολείων σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ακόμα, η γνωριμία με τον πολιτισμό άλλων λαών της Ευρώπης διεύρυνε και εμπλούτισε τους πνευματικούς και γνωστικούς ορίζοντες των συμμετεχόντων.
Η παραπάνω εξαιρετική εμπειρία επιβεβαίωσε την προσήλωσή του 3ου Γυμνασίου Ηλιούπολης σε πρακτικές που περιορίζουν την εσωστρέφεια του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος διευκολύνοντας το άνοιγμα των σχολείων στην κοινωνία. Η ενίσχυση της ευρωπαϊκής προοπτικής του δικού μας σχολείου μέσω της συμμετοχής του σε ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά προγράμματα αποτελεί σταθερή, μόνιμη και ενεργή στόχευσή μας.